čtvrtek 29. října 2015

Dlabání dýně

... je činnost, na kterou jsem si letos vyhradila čas už počtvrté za sebou, takže by skoro bylo vhodné nazvat ji tradicí :) . Před třemi lety jsem si dala velkou práci a ze zápraží na mě koukaly dvě kočičky, vloni klasická dýně s obličejem a letos mám netradiční lucernu. Chtěla jsem něco jednoduchého a odlišného, a tak vznikla tahle moje letošní podzimní ozdoba. Dýně jsou teď v obchodech, kam se člověk podívá, ale tahle je opravdu MOJE.  Vlastnoručně zasazená, vypěstovaná, sklizená, vydlabaná a taky snězená.

 

Halloween nebo Samhain

 

Jsou svátky připadající na noc mezi 31. říjnem  1. listopadem. První zkomercializovaný anglosaský, druhý původní keltský. Oba se točí kolem duchů a hranice mezi světem živých a mrtvých, která má být v tuto noc vůbec nejtenčí. 

Název Halloween vychází z anglického All-Hallows-eve, (Předvečer Všech svatých) a děti během něj chodí v kostýmech od domu k domu s pořekadlem Trick or treat (což by se dalo volně přeložit jako Koledu, nebo vám něco provedu) a dostávají sladkosti.

Původní Samhain mi oproti tomu připadá o dost magičtější. Pro Kelty konec října znamenal konec starého a začátek nového, byl to předěl mezi štědrým letním obdobím a nadcházející zimou. Na 1.listopad proto připadal nový rok. Celá předešlá noc, ale byla mystická. Keltové věřili, že v tuto noc se otevírají brány mezi světem živých a mrtvých, že duchové mohou vstupovat do našeho světa a lidé zase do podsvětí. Aby duchové nalezli cestu domů, zapalovali jim prý lidé svíčky nebo lucerny vyřezané z řepy. Možná ano, možná ne, kdo ví. Jiná verze totiž říká, že Keltové právě večer 31.října zhasínaly všechny ohně jako symbol končícího starého roku a 1.listopadu přivítali Nový rok zapálením ohňů čerstvých.

Já svůj ohýnek v oranžové lucerně zapálím poslední večer v říjnu, a protože bude vzduch plný magické energie, budu doufat ve splnění tajných snů.

Užívejte si tajemnou podzimní atmosféru, Tril

 

Žádné komentáře:

Okomentovat